بازاریابی اجتماعی چیست

بازاریابی اجتماعی چیست

بازاریابی اجتماعی چیست

سال ها شرکت ها تنها به دنبال افزایش سودآوری خود از طریق افزایش رضایت مشتریان بوده اند. اما آیا تنها سود آوری کافی است .؟

بازاریابی اجتماعی چیست ؟ چگونه می توان از طریق بازاریابی اجتماعی سطح رفاه جامعه را همراه با درآمد شرکت افزایش داد ؟

در بخش های قبلی چه مطالبی بیان شد.

در ادامه موارد مربوط به مشتری ، مشتری مداری و اهمیت آن مورد بررسی قرار خواهدگرفت.  و در سومین جلسه از سلسله جلسات مدیریت بازاریابی به تعریف بازاریابی یکپارچه و دلایل پیاده سازی آن در سازمان اشاره کردیم.

گفته شد یافتن بازار هدف و جلب رضایت مشتری مهمترین قاعد بازاریابی می باشد. و به این جمله کلید اشاره کردیم که :

بازاریابی تنها در شرکت های کارا خواهد بود که دوایر و کارکنان مختلف از نظامی تبعیت کنند که در آن برای فایده رسانی به مشتری برنامه لازم طراحی و اجرا گردد.

و همچنین تاکید می شود که عصر بازاریابی وظیفه ای به سر آمده است. ما دیگر نباید خود را محققین بازار ، تبلیغ کنندگان ، بازاریابی مستقیم و ترسیم کنندگان خط مشی بدانیم. ما دیگر اشخاصی هستیم که باید مشتریان را راضی نگه داریم. یعنی کسانی که هوادار مشتری هستند و به تمام فرآیندها توجه دارند.


مطالبی که در خصوص مدیریت بازاریابی تاکنون عنوان شده است.

تعریف مدیریت بازاریابی چیست و در سازمان ها چه کارکردی دارد

تعریف رضایت مشتری و وظائف بازاریاب

بازاریابی یکپارچه چیست و چه نقشی در توسعه بازار خواهد داشت.


در ادامه این سلسله مباحث به بازاریابی اجتماعی می پردازیم.

اما بازاریابی اجتماعی چیست ؟

سال ها شرکت ها تنها به دنبال افزایش سودآوری خود از طریق افزایش رضایت مشتریان بوده اند.

البته این افزایش سودآوری هرچند که همراه با رضایت مشتری بوده است اما متاسفانه در جهاتی مشکلات اجتماعی زیادی هم ایجاد کرده است.

برای تعریف بهتر بازاریابی اجتماعی به یک مثال عین توجه کنید.

در اصفهان کارخانه های بزرگی تاسیس شد. این کارخانه توانست براساس اصول و قواعد بازار ضمن یافتن بازارهای هدف به جلب رضایت مشتریان دست پیدا کنند.

این کارخانه با تولید محصول با کیفیت به بازارهای جهانی راه یافت و خود را به عنوان یک برند جهانی معرفی کرد. اما به گفته علاقه مندان و مطالبه گران محیط زیست ، در کنار همه این مسائل این کارخانجات مشکلات جدی برای جامعه ایجاد کردند.

می توان از خشک شدن زاینده رود تا آلوگی هوای شهر اصفهان و تغییرات گسترده اقلیمی و اکوسیستم در اصفهان نام برد.

بازاریابی اجتماعی بر این باور است که شرکت ها نباید تمام تمرکز خود را برای جلب رضایت مشتری هزینه کنند.

شرکت ها هدف مهمترشان تامین رضایت مشتریان از طریق ایجاد زندگی بهتر و ارتقای سطح رفاه اجتماعی می باشد.

افزایش سطح رفاه نیز با تامین خواسته های مشتریان در حوزه بهداشت سلامت محیط زیست و سایر موارد محقق خواهد شد.

ما در مفهوم بازاریابی اجتماعی سعی داریم میزان تناقضات را در سطح تامین رضایت مشتری و رفاه مشتری در بلند مدت به حداقل برسانیم.

تعریف بازاریابی اجتماعی

وظیفه سازمان ، تعیین نیازها ، خواسته ها و امیال بازارهای هدف و تامین رضایت این بازارها است. به گونه ای عملی تر و موثر تر از رقبا به نحوی  که باعث حفاظت یا ارتقاء رفاه مصرف کنندگان و جامعه گردد.

در مباحث بعدی به چگونگی جذب مشتری ، ایجا مشتری و سودآوری از طریق رضایت مشتری خواهیم پرداخت.

مطالعه بخش برنامه جذب مشتری از طریق فایده رسانی به مشتری

نویسنده مهدی گمرکی

کارشناس ارشد تجارت الکترونیک و مشاور دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی

منبع : مدیریت بازاریابی کاتلر


اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات


 

Summary
بازاریابی اجتماعی چیست
Article Name
بازاریابی اجتماعی چیست
Description
سال ها شرکت ها تنها به دنبال افزایش سودآوری خود از طریق افزایش رضایت مشتریان بوده اند.البته این افزایش سودآوری هرچند که همراه با رضایت مشتری بوده است اما متاسفانه در جهاتی مشکلات اجتماعی زیادی هم ایجاد کرده است.
Author
Publisher Name
گروه مشاوران کسب و کار یاراکسب
Publisher Logo

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *