حفظ و افزایش سهم بازار در شرکت های اقتصادی بزرگ  چگونه محقق می شود

حفظ و افزایش سهم بازار

حفظ و افزایش سهم بازار در شرکت های اقتصادی بزرگ  چگونه محقق می شود

شرکت های اقتصادی با عملکرد بالا چگونه می توانند به حفظ و افزایش سهم بازار بازار به صورت مداوم و طولانی مدت دست یابند؟

حفظ و افزایش سهم بازار در شرکت های اقتصادی در دوران رقابتی کنونی از مهمترین برنامه های این شرکت ها می باشد. اما به راستی ماهیت این وشرکت ها و روش کار آن ها چیست ؟

حفظ و افزایش سهم بازار از اولویت های مهم شرکت های اقتصادی بزرگ در برنامه ریزی های استراتژیک بازاریابی می باشد. برنامه هایی دقیق که گاها شرکت ها را قادر می سازد که سال ها به عنوان رهبران بازار حکمرانی کنند.

قبل از شروع این مباحث به بیان خلاصه ای از سلسله مباحث قبلی می پردازیم

در خصوص برنامه ریزی استراتژیک و سطوح مختلف شرکت ها مطالب عنوان شد. بیان شد مدیریت بازاریابی وظیفه تدوین برنامه بازاریابی را به عهده دارد. تعیین رسالت حرفه ای ، تعینن طرح های مربوط به کالا و مشارکت مدیریت بازاریابی در تهیه برنامه ها و طرح های عملیاتی از وظائف آنها می باشد.

از بازاریابی کیفیت گرا ، بازاریابی رابطه ای ، برنامه جذب مشتری از طرق فایده رسانی و بازاریابی اجتماعی مطالبی بیان گردید


آنچه در گذشته عنوان شد

برنامه ریزی استراتژیک بازار گرا راهی برای غلبه بر بازارها

بازاریابی از طریق کیفیت فراگیر

تعریف بازاریابی رابطه ای و مفاهیم آن

برنامه جذب مشتری از طریق فایده رسانی به مشتریان

بازاریابی اجتماعی چیست


اما چگونه می توان به این سطح از بلوغ در کسب و کار رسید ؟

باید گفت براساس مطالعات انجام شده 4 عامل بسیار مهم می تواند شرکت ها را به این سطح برساند. این 4 عامل عباتند از : طرف های شرکت ، فرآیندها ، منابع و سازمان.

در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

طرف های شرکت

وقتی صحبت از طرف های شرکت می شود ، شرکت های سنتی به فکر سهادمداران خود می افتند. اما آیا واقعا ذینفعان شرکت تنها سهامداران هستند ؟

قطعا پاسخ منفی است. رهبران بازار اصولا تنها به فکر سهامداران خود نیستند. این شرکت ها کلیه ذینفعان شرکت را در برنامه خود می بینند.کارمندان شرکت ، مشتریان ، فروشندگان ، توزیع کنندگان و بسیاری دیگر همه دینفعان شرکت هستند. پس برای سود آوری بیشتر باید به فکر همه این طرف ها بود.  عدم رضایت هریک از آنها ششرکت را در بازار با چالش جدی مواجه می کند.

یک بنگاه اقتصادی پیش رو و رهبر حداقل انتظارات طرف ها را تامین می کنند. و در عین حال اهدافی را برای رسیدن به سطوح بالاتر رضایتمندی طرف های شرکت ترسیم می نمایند.

این شرکت ها اصولا به دنبال ایجاد رابطه ای پویا با گروه ها و طرف های خود هستند.و کارکنان نیز همواره در جهت بهبود فرآیند ها تلاش می کنند.

فرآیندها

فرآیندها رمز موفقیت و یا عدم موفقیت یک شرکت هستند. شرکت های موفق از طریق مدیریت و پیوند دادن فرآیندهای کار اهداف عالی در بخش رضایتمندی کارکنان محقق می نمایند.

شرکت ها با مدیریت و عملکرد خوب به صورت روزانه و لحظه ای فرآیندهای خود را مورد پایش و پالایش قرار می دهند. سیاست اصلاح فرآیندها ، تجدید نظر در فرآیندها و کنترل عملکرد آن از مهمترین برنامه های شرکت های بزرگ می باشد.

فرآیندهای سازمانی

 

منابع

منابع شاه کلید انجام درست و دقیق فرآیندها می باشند.  می توان از نیروی کار ، مواد اولیه ، ماشین آلات ، اطلاعات انرژی و غیره نام برد. ئر تاکید کرد که موتور محرک فرآیندهای شرکت می باشند.

شرکت های سنتی اصولا بهترین راه را  تامین و مدیریت مستقیم منابع خود می دانند.

اما شرکت های پیشرو و مدرن تر اصولا فرآیندهای کلیدی را از طریق منابع اصلی و فرآیندهای فرعی را از طریق سایر شرکت ها به انجام می رساند.

مثلا شرکت نایکی کفش های خود را تولید نمی کند و منابع خارجی در کشورهای آسیایی سپرده است. در عین حال مهمترین بخش شرکت خود که طراحی و مدیریت کیفیت است را از طریق منابع اصلی خود به انجام می رساند.

 

بنابراین کلید موفقیت توسعه و پرورش منابع و قابلیت هایی است که عصاره یک شرکت را تشکیل می دهند.

منابع سازمانی

سازمان و فرهنگ سازمانی

سازمان یک شرکت از ساختارها ، سیاست ها و فرهنگ یک شرکت تشکیل شده است. در حالی که ساختارها و سیاست ها به سختی تغییر می یابند باید گفت تغییر فرهنگ سازمان صد چندان دشوارتر خواهد بود.

در هر حال اجرای خط مشی جدید برای شرکت مستلزم تغییر در فرهنگ سازمانی یک شرکت است.

فرهنگ سازمنای روایتی از باید ها و نباید ها ، اعتقادات ، احساسات ، حتی پوشش کارکنان ، نحوه برخورد آن ها با یکیدیگر و … می باشد.

فرهنگ سازمانی قطعا شاخصی برای ایجاد تمایز بین یک سازمان با سازمان دیگر است.

البته می توان گفت فرهنگ سازمانی ویژگی های زیادی دارد که می توان به برخی از آن ها به شرح زیر اشاره کرد :

ریسک پذیری و نوآوری

توجه به جزئیات

نتیجه گرا بودن سازمان

توجه بر تاثیر تصمیمات بروی افراد

روحیه کار تیمی در سازمان

روحیه رقابت پذیری

و در نهایت اینکه سیاست های شرکت بر حفظ وضعیت موجود است با رشد و حرکت رو به جلو

فرهنگ سازمانی

در ادامه  سلسه مباحث حفظ و افزایش سهم بازار و در طی نوشتارهای بعدی به سطوح برنامه ریزی استراتژیک خواهیم پرداخت.


مطالعه مطلب بعدی

ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک چیست


نویسنده مهدی گمرکی

کارشناس ارشد تجارت الکترونیک

مشاوره بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ

منبع : مدیریت بازاریابی فیلیپ کاتلر


پیگیری اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات


 

Summary
حفظ و افزایش سهم بازار در شرکت های اقتصادی بزرگ  چگونه محقق می شود
Article Name
حفظ و افزایش سهم بازار در شرکت های اقتصادی بزرگ  چگونه محقق می شود
Description
حفظ و افزایش سهم بازار از اولویت های مهم شرکت های اقتصادی بزرگ در برنامه ریزی های استراتژیک بازاریابی می باشد. برنامه هایی دقیق که گاها شرکت ها را قادر می سازد که سال ها به عنوان رهبران بازار حکمرانی کنند.
Author
Publisher Name
گروه مشاوران کسب و کار یاراکسب
Publisher Logo

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *