ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک چیست

ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک

ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک چیست

برنامه ریزی استراتژیک در سطح کلان یک شرکت ابعاد و ویژگی های مختلفی دارد. در این بخش از سلسه مطالب مدیریت بازاریابی به این ویژگی ها خواهیم پرداخت.

وقتی صحبت از ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک می شود باید گفت اصلی ترین وظیفه ستاد شرکت ها در سطح کلان تدوین این برنامه می باشد. وظیفه ستاد شرکت تشریح و تهیه رسالت ، سیاست ها ، خط مشی و اهداف عالی می  باشد.  بعد از  آن واحدهای اجرایی نسبت به تهیه برنامه های خود اقدام خواهند کرد.

آنچه در گذشته بیان شد

در بخش های قبلی در خصوص آنچه می تواند شرکت ها را به یک سطح پایدار برساند صحبت کردیم. از 4 عامل طرف های شرکت ، فرآیندها ، منابع و سازمان نامبرده شد و به صورت کامل شرح آن ارائه گردید.

در خصوص برنامه ریزی استراتژیک و سطوح مختلف شرکت ها مطالب عنوان شد. بیان شد مدیریت بازاریابی وظیفه تدوین برنامه بازاریابی را به عهده دارد. تعیین رسالت حرفه ای ، تعیین طرح های مربوط به کالا و مشارکت مدیریت بازاریابی در تهیه برنامه ها و طرح های عملیاتی از وظائف آنها می باشد.

از بازاریابی کیفیت گرا ، بازاریابی رابطه ای ، برنامه جذب مشتری از طرق فایده رسانی و بازاریابی اجتماعی مطالبی بیان گردید.


آنچه در گذشته بیان شد

برنامه جذب مشتری از طریق فایده رسانی به مشتریان

تعریف بازاریابی رابطه ای و مفاهیم آن

بازاریابی از طریق کیفیت فراگیر

برنامه ریزی استراتژیک بازار گرا راهی برای غلبه بر بازارها

حفظ و افزایش سهم بازار در شرکت های اقتصادی بزرگ  چگونه محقق می شود


در ادامه به شرح ابعاد و ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک می پردازیم

هر واحد اقتصادی با هدف رسیدن به یک درآمد پایدار برای خود اهداف و رسالت هایی را تعریف می کند. بنابراین رسالت و اهداف یک شرکت دلیل وجود شرکت را ترسیم می کند.

البته ممکن است این شرکت ها بعد از گذشت زمان و با توجه به تغییرات محیطی و شرایط اقتصادی و یا نظر مدیران از رسالت خود منحرف گردند. در این صورت اهداف و رسالت تعریف شده اولیه دیگر شفافیت نخواهد داشت و بیانگر کار آنها نخواهد بود.

در این صورت مدیران مجبور خواهند بود به باز تعریف اهداف و رسالت های خود اقدام کنند.

مدیران از خود می پرسند کار ما چیست؟. مشتری چه کسی است و اساسا قرار است چه فایده ای به مشتری برسانیم و چه کاری در آینده انجام دهیم.

رسالت هر شرکتی تحت تاثیر عوامل 5 گانه زیر می باشد

تاریخچه ، برتری های کنونی مدیران شرکت ، محیط بازار ، منابع و قابلیت های منحصر به فرد یک شرکت نسبت به رقبا

در توضیح مطالب فوق باید گفت اهداف و استراتژی های کلان یک شرکت به هیچ عنوان نباید از تاریخچه شرکت فاصله بگیرد. بدیهی است تاریخچه شرکت اعتبار و اعتماد ایجاد می کند و ما نباید به راحتی از آن فاصله بگیریم. اولویت های مدیران نیز می تواند تاثیر گذار بر سیاست های کلان شرکت باشد. در خصوص منابع باید گفت چشم انداز بر اساس منابع موجود و یا پیش بینی های آینده ترسیم می شود ونباید فاصله نجومی داشته باشد.

محیط بازار نیز می تواند بر سیاست های شرکت تاثیرگذار باشد. شاید محصول کنونی شرکت دیگر اقبالی برای آن نباشد.

و البته و از همه مهمتر قابلیت های منحصر به فردی است یک شرکت نسبت به سایر رقبا دارد. این قابلیت ها می تواند در پوشش بخش های مختلف بازار موثر باشد.

هدف سازمان از تهیه ماموریت اصلی چیست ؟

هدف اصلی از تدوین اهداف و ماموریت ها همراه کردن مدیران ، کارکنان و در بعضی اوقات حتی مشتریان با شرکت ها می باشد.

شرح ماموریت ها عامل ایجاد یک حس مشترک در بین تمام کارکنان برای پیمودن مسیر موفقیت شرکت ها می باشد.

این ماموریت ها همانند یک روح جمعی در کالبد شرکت ها دمیده می شود و شرکت و کارکنانش را در یک مسیر واحد قرار می دهد.

بنابراین نسبت به تدوین این اهداف و ماموریت ها باید بسیار حساس و استادانه عمل کرد.

شرح ماموریت خوب دارای 3 مشخصه می باشد

اول تعداد محدود اهداف

دوم تاکید بر سیاست ها و ارزش های شرکت

سوم تعیین محدوده رقابتی اصلی شرکت

در خصوص مورد سوم یعنی تعیین محدوده رقابت اصلی شرکت موارد زیر مهم می باشد

1-محدوده صنعت دامنه صنعتی که قرار است در آن به کسب و کار بپردازد را مشخص می کند
2-محدوده کالا و خدمات نیز مشخص می کند چه محصولاتی با په هدفی قرار است تولید گردد.
3-محدوده قابلیت و توانایی شامل مهارت ها و تکنولوژی هایی است که در تولید کالا یا محصول استفاده می شود
4-محدوده بازار نیز نوع بازار و مشتریان تحت پوشش را به صورت دقیق مشخص می کند.
5-محدوده عمودی شامل تعداد سطوح کانال های توزیع موارد اولیه و محصولات ساخته شده است.
6-محدوده جغرافیایی  نیز مشخص می کند قرار است در چه ابعدا جغرافیایی محصولات توزیع شود.

 

و اما یک نکته مهم به عنوان نکته پایانی

شرح رسالت شرکت ها وقتی ایده آل است که با یک خیال یا رویای غیر ممکن همراه باشد. رویایی که مسیر را برای 10 تا 20 سال آینده برای شرکت روشن می سازد

باید توجه داشت در صورت که رسالت شرکت اعتبار خود را به دلایل مختلف از دست دهد باید دوباره به تنظیم آن پرداخت.

در ادامه به نقش واحد های کسبو کار استراتژیک و روش های برنامه ریزی برای آن خواهیم پرداخت


برنامه ریزی واحد های کسب وکار استراتژِک


نویسنده مهدی گمرکی

کارشناس ارشد تجارت الکترونیک

مشاور بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ

 

Summary
ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک چیست
Article Name
ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک چیست
Description
وقتی صحبت از ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک می شود باید گفت اصلی ترین وظیفه ستاد شرکت ها در سطح کلان تدوین این برنامه می باشد. وظیفه ستاد شرکت تشریح و تهیه رسالت ، سیاست ها ، خط مشی و اهداف عالی می  باشد.  بعد از  آن واحدهای اجرایی نسبت به تهیه برنامه های خود اقدام خواهند کرد.
Author
Publisher Name
گروه مشاوران کسب و کار یاراکسب
Publisher Logo

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *