آموزش تحلیل ماتریس مک کینزی یا همان ماتریس جنرال الکتریک

تحلیل ماتریس مک کینزی

آموزش تحلیل ماتریس مک کینزی یا همان ماتریس جنرال الکتریک

 

در این نوشتار روش تحلیل ماتریس مک کینزی یا جنرال الکتریک را آموزش خواهیم داد. با توجه به مطالب گذشته ماتریس مکنزی توانایی تحلیل کسب و کار را بر اساس مولفه های مختلف دارد.

تحلیل ماتریس مک کینزی یا همان ماتریس جنرال الکتریک که در آموزش گذشته به آن اشاره شد نقطه اصلی این آموزش می باشد. روش تحلیل ماتریس ونحوه وزن دهی به مولفه های مختلف در یک واحد کسب و کار استراتژیک در این نوشتار بیان شده است.

آنچه در گذشته عنوان شد

در مطالب گذشته به دو روش برنامه ریزی برای واحد های کسب و کار استراتژیک با عنوان ماتریس بوستون و ماتریس مک کنزی ارائه شد.

گفته شد ماتریس جنرال الکتریک یا ماتریس مک کینزی از دو بعد شامل میزان جذابیت بازارو میزان رقابت‌پذیری واحد کسب‌وکار برای تحلیل سبد واحدهای تجاری راهبردی استفاده می‌کند

در ادامه این سلسله مطالب به بیان چگونگی تعریف خط مشی بر اساس ماتریس رشد برای هر یک از واحد های کسب و کار می پردازیم.

لینک مطالبی که در گذشته بیان شد

حفظ و افزایش سهم بازار در شرکت های اقتصادی بزرگ  چگونه محقق می شود

ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک چیست

برنامه ریزی واحد های کسب وکار استراتژیک

خط مشی واحد های کسب و کار

مدل برنامه ریزی جنرال الکتریک چیست و چه کاربردی دارد

مروری بر ماتریس مک کینزی

 

مقایسه ماتریس مکینزی و بوستون
مقایسه ماتریس مکینزی و بوستون

از 9 بخش و سه رنگ تشکیل شده است.

رنگ سبز نشانه رشد و سرمایه گذاری است. رنگ زرد نشانه صبر و نگهداری و رنگ قرمز نشانه حذف واحد های کسب و کار استراتژیک است.

تحلیل ماتریس مک کینزی
تحلیل ماتریس مک کینزی

 

گام اول تعیین و رسم جدول جذابیت صنعت

با توجه به مطالب گفته شده در آموزش گذشته در اولین گام جدول جذابیت صنعت را برساس مولفه های عنوان شده رسم و وزن دهی می کنیم. البته با توجه به صنعت این  مولفه ها می توانند متفاوت باشند.

بعد از ترسیم جدول و وزن دهی به مولفه ها براساس مطالعات انجام شده به هر مولفه امتیازی خواهیم داد. این امتیاز در وزن آن ارزش ضرب می شود.

بنابراین هر واحد کسب و کار استراتژیک یا SBU در جدول تحلیل ماتریس مک کینزی دارای یک ستون امتیاز و یک ستون ضرب ضرب وزنی آن شاخص خواهد بود که در در شکل زیر مشاهده می کنید.

گام دوم جدول قدرت رقایت واحد کسب و کار استراتژیک یا SBU

جدولی از مولفه های مهم قدرت رقابت در بازار تهیه کنید. البته این مولفه ها به صورت کلی در آموزش گذشته بیان شد.

گام بعدی ایجاد جدولی براساس گام اول و مختص به مولفه های رقابتی می باشد.

این جدول می تواند در نهایت همانند شکل زیر محاسبه گردد.

قدرت رقایت
قدرت رقایت

گام سوم رسم واحد بروی ماتریس

گام سوم رسم واحد های تحلیل شد براساس وزن به دست آمده آن ها بروی ماتریس مک کینزی خواهد بود.

شکل زیر مثالی در این خصوص می باشد.

ماتریس مک کینزی
ماتریس مک کینزی

 

گام پنجم تجزیه و تحلیل اطلاعات

سرمایه گذاری مختلف، نتایج مختلف در پی دارد که باید از آن ها مطلع باشید، بسته به اینکه واحدهای تجاری شما در کدام سلول ترسیم شده است، استراتژی متفاوتی به آن اختصاص داده می شود. 3 گروه کلی وجود دارد: سلول سرمایه گذاری / رشد، سلول انتخابی / درآمد و سلول برداشت / واگذاری. هر گروه از سلول ها نشان می دهد که شما باید با سرمایه خود چه کاری انجام دهید.

سلول سرمایه گذاری / رشد

واحد هایی که در این سلول ها قرار می گیرند می توانند سود اوری مناسبی داشته باشند. این واحدها هم دارای جذابیت و هم قدرت رقابتی بالایی هستند.

بنابراین شرکت ها بروی این واحدهای کسب و کار استراتژیک سرمایه گذاری خواهند کرد.

سلول انتخاب / سود

اصولا به این واحد های با یک نگاه نامطمئن برخورد می شود. این واحد ها به دلایل مختلف با ریسک سرمایه گذای مواجه هستنئ. بنابراین شرکت ها در صورتی در این واحد های سرمایه گذاری می کنند که پولی برایشان بعد از سرمایه گذاری در گروه اول باقی مانده باشد.

سلول برداشت / واگذاری

واحد هایی که در این سول های قرار می گیرند متاسفانه نه بازار جذاب دارند و نه قدرت رقابتی موثر. بنابراین شرکت ها در صورتیکه این واحد های با آینده ای مبهم روبرو باشند تصمیم به حذف آن ها و یا کاهش سرمایه گذاری خواهند گرفت.

 

گام ششم  جهت آینده هر واحد تجاری را مشخص کنید

ماتریس مک کینزی وضعیت فعلی واحد ها را نمایش می دهد. اما ما باید براساس داده های دریافت شده از بازار در خصوص آینده این واحد های تمصمیم گیری کنیم.

ممکن است مطالعات بازار به ما نشان دهد محصولی با آینده بازار رو به رشد مواجه می باشد. یا اینکه محصول فعلی با توجه به ظرفیت های رقابتی می تواند بخش مهمی از بازار را تصاحب کند.

بنابراین با توجه به داده های آینده می توان از طریق فلش هایی سمت و سوی این واحد ها را مشخص کرد.

این پیش بینی قدرت برنامه ریزی ما تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

 

ظرفیت های رقابتی

گام هفتم سرمایه گذاری های خود را در اولویت قرار دهید

در این گام ما باید به سه سوال اساسی پاسخ دهیم

آیا واقعاً ارزش سرمایه گذاری در برخی واحدهای تجاری وجود دارد؟

دقیقاً چقدر باید سرمایه گذاری کرد؟

برای بهبود عملکرد از کجا می توان در واحدهای تجاری سرمایه گذاری کرد!

در نهایت ما می توانیم به یک برنامه در خصوص واحد های کسب و کار دست یابیم.

هرچند ترسیم و تحلیل ماتریس مک کینزی نیازمند به زمان و هزینه بالایی می باشد. اما در هر صورت یک گام مهم در جهت برنامه ریزی استراتژیک خواهد بود.


در ادامه سلسله آموزش های مدیریت بازاریابی به روش های برنامه ریزیبرای فعالیت های جدید خواهیم پرداخت.

خلق محصول جدید با هدف توسعه بازار و راه های رسیدن به آن


نویسنده مهدی گمرکی

کارشناس ارشد و مشاور تجارت الکترونیک

مشاور بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ

سایر مطالب این نویسنده مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات 

 

Summary
آموزش تحلیل ماتریس مک کینزی یا همان ماتریس جنرال الکتریک
Article Name
آموزش تحلیل ماتریس مک کینزی یا همان ماتریس جنرال الکتریک
Description
تحلیل ماتریس مک کینزی یا همان ماتریس جنرال الکتریک که در آموزش گذشته به آن اشاره شد نقطه اصلی این آموزش می باشد. روش تحلیل ماتریس ونحوه وزن دهی به مولفه های مختلف در یک واحد کسب و کار استراتژیک در این نوشتار بیان شده است.
Author
Publisher Name
گروه مشاوران کسب و کار یاراکسب
Publisher Logo

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *