خط مشی و اهداف کسب و کار یک گام راهبردی

خط مشی و اهداف کسب و کار

خط مشی و اهداف کسب و کار یک گام راهبردی

برای تدبیر و تعیین خط مشی و اهداف کسب و کار چند قدم باید برداشت. در این نوشتار در خصوص این اقدامات توضیحاتی ارائه می شود.

خط مشی و اهداف کسب و کار  از مهمترین ادقدامت شروع کسب و کار است. این مرحله نیاز به چند گام راه بردی دارد.رسم ماتریس SWOT از اقدامات مهم برنامه ریزی استراتژیک کسب و کار بود که در مطالب گذشته بدان پرداختیم. در این مطلب به صورت ویژه به گام های بعدی تدوین برنامه استراتژیک کسب و کار خواهیم پرداخت.

آنچه در گذشته عنوان شد

برنامه ریزی استراتژیک برای واحدهای کسب و کار به صورت 8 مرحله ای انجام می پذیرد که یکی از مهمترین این مراحل رسم نمودار SWOT می باشد. مراحل برنامه ریزی استراتژیک از تدوین رسالت واحد اقتصادی آغاز می شود.

در مطلب قبلی به صورت مفصل به روش ترسیم ماتریس SWOT  و انواع استراتژی های حاصل از آن پرداختیم.


لینک مطالبی که در گذشته بیان شد

خط مشی واحد های کسب و کار

مدل برنامه ریزی جنرال الکتریک چیست و چه کاربردی دارد

آموزش تحلیل ماتریس مک کینزی یا همان ماتریس جنرال الکتریک

خلق محصول جدید با هدف توسعه بازار و راه های رسیدن به آن

رسم ماتریس SWOT آغاز یک برنامه استراتژیک


تعیین هدف و تدبیر خط مشی گام مهم برنامه ریزی استراتژیک کسب و کار

پس از آنکه با رسم نمودار SWOT ارزیابی کلی از کسب و کار مشخص گردید نوبت به تعیین اهداف و خط مشی خواهد رسید. بنابراین ما در تدوین برنامه استراتژیک به تعیین هدف می رسیم.  مدیران شرکت ها با تعیین اهداف خود راه را برای اندازه گیری سلامت کسب و کار باز خواهند کرد. باید دقت داشت یکی از مهمترین خصوصیات اهداف قابل اندازه گیری بودن آنها می باشد. این قابلیت قطب نمای کسب و کار شما خواهد بود.

واحد های اقتصادی اوصلا اهداف مختلفی را برای خود تدوین می کنند. این اهداف شامل سودآوری ، رشد فروش ، بهبود سهم بازار ، ریسک پذیری ، نوآوری ، شهرت و نظار آن می باشد. در کل اهداف باید دارای 4 خصوصیت مهم باشند

نخست اهداف باید دارای سلسله مراتب باشند

این بدان معنی می باشد که اهداف نسبت به درجه اهمیت از مهمترین هدف به کم اهمیت ترین طبقه بندی گردند.

دوم اهداف به صورت کمی بیان شود

گفتیم قابلیت اندازه گیری یک قطب نمای مهم برای کسب و کار می باشد.بیان اهداف به صورت کمی مارا در ارزیابی و تولید سنجه های مربوطه کمک می کند.مثلا در اهداف بیان شود ظرف 2 سال بازده سرمایه گذاری 15 درصد افزایش یابد.

سوم واقع بینی در تبیین اهداف

این اهداف باید زاییده تجزیه تحلیل فرصت ها و توانمندی های واحد کسب و کار است. نکته مهمی را مورد توجه قرار دهید که در تبیین اهداف خیال پردازی نکیم.

چهارم اهداف باید با هم سازگار و هم راستا باشند

سازگاری اهداف و هم راستایی آن بسیار مهم و پر اهمیت خواهد بود. در هر صورت نمی توان سازمان را با اهداف ناسازگار مدیریت کرد.

تدبیر خط مشی گام بعدی برنامه ریزی استراتژیک

خط مشی چگونگی رسیدن به اهداف را مشخص می کند. در واقع خط مشی مسیر سازمان را در رسیدن به اهداف ترسیم می کند.مایکل پورتر معتقد است در ترسیم خط مشی سه استراتژی رهبری فراگیر هزینه تمام شده ، تمایز و تمرکز باید در نظر گرفته شود.

رهبری فراگیر هزینه تمام شده

این خط مشی مدیران سازمان را بر این باور می رساند با کنترل شاخص های هزینه قیمت تمام شده کالا را کاهش دهند. کاهش قیمت تمام شده کالا می تواند منجر به افزایش فروش و سهم بازار گردد. شرکت هایی که از این خط مشی بهره می برند باید ظرفیت های مناسب تکنولوژی داشته باشند. همچنین برتری های فنی و مهندسی از دیگر ویژگی های این شرکت ها در این مسیر می باشد. البته استفاده از این مسیر نیاز به مهارت های بازاریابی کمتری خواهد داشت.

تمایز

واحد کسب و کار به لحاظ عملکردی و یا نوع محصول به نحوی متمایز باشد تا بتواند سهم بزرگی از بازار را از آن خود نماید. این واحدها برای رسیدن به اهداف خود از مسیر نوآری ، کیفیت ، خدمات پس از فروش و … بهره خواند برد.

تمرکز

تمرکز نیز به شرکت کمک می کند به جای ورود به بازارهای بزرگ و رقابت های سنگین به بازارهای کوچکتر نگاه کند. البته برای ورود به بازارهای کوچکتر باید با رهبری هزینه تمام شده به شکلی خاص خود را متمایز نماید.

شرکای استراتژیک گامی دیگر برای موفقیت

امید به اثر بخشی در گرو داشتن شرکایی استراتژیک است.شرکای استراتژیک در زمینه تهیه مواد اولیه با کیفیت ، تامین منایع ، توسعه کانال های توزیع و … کمک کسب و کار خواهند بود.

در مجموع همبستگی های استراتژیک در 4 طبقه تقسیم می شوند.

همبستگی در زمینه کالا و خدمات

در این نوع شرکت در چارچوب صدور مجوز استفاده از دانش فنی ، به شرکت دیگر اجازه تولید کالای خود را می دهد. یا اینکه مبادرت به تولید مشترک کالاهای مکمل خود می کنند.

همبستگی در زمینه تبلیغات پیشبردی

در این نوع از مشارکت شرکت ها در تبلیغات پیشبردی با یکدیگر همکاری می کنند. به عنوان مثال یک رستوران زنجیره ای در محصولات شرکتی دیگر را به عنوان هدیه به مشتریان خود عرضه می کند.

همبستگی در ارائه خدمات پشتیبانی

ارائه خدمات پشتیبانی توسط شرکتی دیگر برای محصولات شرکت همبستگی خدمات پشتیبانی نامد دارد.

همکاری در زمینه قیمت گذاری

همکاری در زمینه قیمت گذاری نیز یک راه برای استفاده از شرکای استراتژیک می باشد.ارائه تخفیفات متقابل هتل ها و شرکت های حمل و نقل کرایه اتومبیل امری بسیار عادی در این زمینه می باشد.

در ادامه این سلسله مطالب روش تنظیم برنامه خواهیم پرداخت.


در ادامه این مطلب منتشر شده است :

فرآیند بازاریابی و برنامه ریزی برای آن

 


نویسنده مهدی گمرکی

کارشناس ارشد و مشاور تجارت الکترونیک

مشاور بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ

سایر مطالب این نویسنده مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات 

Summary
خط مشی و اهداف کسب و کار یک گام راهبردی
Article Name
خط مشی و اهداف کسب و کار یک گام راهبردی
Description
خط مشی و اهداف کسب و کار  از مهمترین ادقدامت شروع کسب و کار است. این مرحله نیاز به چند گام راه بردی دارد.رسم ماتریس SWOT از اقدامات مهم برنامه ریزی استراتژیک کسب و کار بود که در مطالب گذشته بدان پرداختیم. در این مطلب به صورت ویژه به گام های بعدی تدوین برنامه استراتژیک کسب و کار خواهیم پرداخت.
Author
Publisher Name
گروه مشاوران کسب و کار یاراکسب
Publisher Logo

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *