فرآیند بازاریابی و برنامه ریزی برای آن

فرآیند بازاریابی

فرآیند بازاریابی و برنامه ریزی برای آن

فرآیند بازاریابی یکی از مهمترین فرآیندهای سازمانی در سازمان های عصر جدید می باشد. بعد از تدوین خط مشی نوبت به برنامه ریزی های تفصیلی و اجرای آن ها می رسد. نشان یک سازمان دارای سلامت در کسب و کار رفتار مستمر آن در حوزه مطالعه بازار و بررسی های محیطی با هدف تغییر در برنامه ها و واکنش سریع در مقابل تغییرات کسب و کاری می باشد.

شما چنین رفتارهایی را هرگز از یک سازمان سنتی و تولید محور نخواهید دید. سازمانی که در پی تغییر در نگرش های خود می باشد قطعا با فرآیندهای بازاریابی نگاه جدی خواهد کرد.

آنچه در گذشته عنوان شد

پس از آنکه با رسم نمودار SWOT ارزیابی کلی از کسب و کار مشخص گردید نوبت به تعیین اهداف و خط مشی خواهد رسید. بنابراین ما در تدوین برنامه استراتژیک به تعیین هدف می رسیم.  مدیران شرکت ها با تعیین اهداف خود راه را برای اندازه گیری سلامت کسب و کار باز خواهند کرد. باید دقت داشت یکی از مهمترین خصوصیات اهداف قابل اندازه گیری بودن آنها می باشد. این قابلیت قطب نمای کسب و کار شما خواهد بود.

واحد های اقتصادی اصولا اهداف مختلفی را برای خود تدوین می کنند. این اهداف شامل سودآوری ، رشد فروش ، بهبود سهم بازار ، ریسک پذیری ، نوآوری ، شهرت و نظار آن می باشد. در کل اهداف باید دارای 4 خصوصیت مهم باشند.


لینک مطالبی که در گذشته بیان شد

خط مشی و اهداف کسب و کار یک گام راهبردی

خط مشی واحد های کسب و کار

مدل برنامه ریزی جنرال الکتریک چیست و چه کاربردی دارد

آموزش تحلیل ماتریس مک کینزی یا همان ماتریس جنرال الکتریک

خلق محصول جدید با هدف توسعه بازار و راه های رسیدن به آن

رسم ماتریس SWOT آغاز یک برنامه استراتژیک


برنامه ریزی و اجرا

بعد از آنکه برنامه های استراتژیک و چشم انداز سازمان را مشخص و تدوین کردید نوبت به اجرا می رسد. شما برای اجرا نیاز به برنامه ای تفصیلی در بخش های مختلف دارید. همچنین برنامه های تفصیلی نیز قبل از اجرا به تامین مالی و همچنین احتمالا جذب پرسنل جدید و یا آموزش هایی نیاز دارند. تمام این موارد در برنامه ای تفصیلی با جزئیات بیان می شود.

به گمان برخی از مدیران تدوین خط مشی یک گام اساسی و شاید پایانی برای موفقیت است. اما موسسه مکینزی معتقد به هفت پارامتر اصلی برای موفقیت می باشد. سه عنصر خط مشی ، ساختار و سیستم ها به عنوان عناصر سخت افزاری شناسای می شود. همچنین چهار مورد سبک و روش ، کارکنان ، مهارت ها و ارزش های مشترک به عنوان نرم افزار عنوان می گردد.

بازخورد و کنترل

در کنار برنامه ریزی و اجرا باید همواره شاخص های محیطی کسب و کار و مرتبط با سازمان را پایش کرد.در کنار تحولات و دریافت بازخوردها به صورت مستمر برنامه های به روز می شود. خاطرمان باشد به روزرسانی برنامه ها تنها با هدف کنترل مسیر و در جهت چشم انداز و خط مشی  انجام می شود.

این تغییرات و به روزرسانی ها نشان از سلامت سازمان شما در توسعه سرویس ، محصول و بازار می باشد.

فرآیند بازاریابی

برنامه ریزی در سطح کلان ، قسمت و سطوح مختلف فعالیت های شرکت جزئی از فرآیند بازاریابی می باشد.سازمان ها در قبال سودی که از بازار دریافت می کندد یک وظیفه حرفه ای دارند. این وظیفه چیزی نیست به جز ارائه ارزش و فایده به بازار.

شرکت های سنتی چندان به این نظریه معتقد نبودند. آنها تنها یک هدف داشتند دریافت سود بیشتر از طریق تولید وفروش بیشتر. اما بازارهای نوین و رقابتی امروز این استراتژی را رد می کنند. اگر شما قصد حضور مستمر در بازار رقابتی دارید راهی جز ایجاد ارزش ندارید. امروز تمرکز بر کیفیت و کارایی راز حضور در بازار جهانی است.

اگر سازمان شما معقتد به فایده رسانی به بازار در مقابل کسب و درآمد است، فرآیند بازاریابی را در آغاز برنامه ریزی قرار می دهد.

مسیر ایجاد فایده در برنامه ریزی تولید

بخش اول : انتخاب فایده و نوع آن که قرار است به بازار عرضه شود. در این راه باید قسمت بندی مشتریان ، انتخاب بازار و جایگاه یابی فایده این 3 مرحله اساس بازاریابی استراتژیک را تشکیل می دهد.

بخش دوم : جزئیات محصول یا سرویس را مشخص می کند. آن را تولید می کند. سپس قیمت گذاری می شود و از طریق شبکه های توزیع به بخش های مشخص شده بازار ارسال می شود.

بخش سوم : رسالت مهمی دارد. در این بخش بخ کمک نیروهای فروش ، تبیلغات پیشبردی و تبلیغات رسانه ای شروع بع اعلام فایده می کنید.

بخش های دوم و سوم ، بسته برنامه ریزی تاکتیکی بازاریابی را تشکیل می دهد.

بازاریابی استراتژیک

تکمیل نظریه توالی فایده رسانی

  • به حداقل رساندن زمان بازخورد از طرف مشتری
  • به حداقل رساندن زمان بهبود و اصلاح کالا
  • به حداقل رساندن زمان خرید مواد اولیه و کاهش سطح موجودی کالا با هدف کاهش هزینه های انبارداری
  • به حداقل رساند زمان راه اندازی
  • به حداقل رساندن نقایص و معایب

آنچه در ادامه خواهید خواند :

سیستم اطلاعات بازاریابی چیست

 

نویسنده مهدی گمرکی

کارشناس ارشد و مشاور تجارت الکترونیک

مشاور بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ

سایر مطالب این نویسنده مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات 

Summary
فرآیند بازاریابی و برنامه ریزی برای آن
Article Name
فرآیند بازاریابی و برنامه ریزی برای آن
Description
فرآیند بازاریابی یکی از مهمترین فرآیندهای سازمانی در سازمان های عصر جدید می باشد. بعد از تدوین خط مشی نوبت به برنامه ریزی های تفصیلی و اجرای آن ها می رسد. نشان یک سازمان دارای سلامت در کسب و کار رفتار مستمر آن در حوزه مطالعه بازار و بررسی های محیطی با هدف تغییر در برنامه ها و واکنش سریع در مقابل تغییرات کسب و کاری می باشد. شما چنین رفتارهایی را هرگز از یک سازمان سنتی و تولید محور نخواهید دید. سازمانی که در پی تغییر در نگرش های خود می باشد قطعا با فرآیندهای بازاریابی نگاه جدی خواهد کرد.
Author
Publisher Name
گروه مشاوران کسب و کار یاراکسب
Publisher Logo

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *