چالش بین نسلی بازاریابی

چالش بین نسلی بازاریابی

تغییرات بین نسلی و چالش بین نسلی بازاریابی

چالش بین نسلی بازاریابی چالشی است که به واسطه ورود فناوری های جدید به عرصه زندگی و کسب و کار در نسل های مختلف ایجاد شده است.

نویسنده : مهدی گمرکی

در عصر انقلاب صنعتی دوم همزمان با ورود برق و تجهیز خطوط تولید در کارخانجات و ورود صنعت به عصر تولید انبوه رویکرد و سبک زندگی مردم نیز با سرعت زیادی دستخوش تغییرات شد. اواسط قرن نوزدهم و تا اوایل قرن بیستم همزمان با افزایش خطوط تولید و در نتیجه تولید انبوه نگاه به انسان نیز تغییر کرد. نگاهی که می توان در کمدی منتقدانه چارلی چاپلین با نام عصر جدید دید. در جریان این پیشرفت ها نسل بشر نیز به لحاظ سبک زندگی با تغییرات زیادی مواجه شد. همزمان با این تغییرات دنیا با یک انفجار جمعیتی روبرو می شود. نیاز های جمعیتی و اجتماعی انسان ها به سرعت تغییر می کند. ترانزیستور اختراع می شود و نوع بشر به ناگاه به دنیای جدیدی وارد می شود. عصری به نام عصر دیجیتال .

سرعت علم رشد شتابانی می گیرد. اختراعات در حوزه دیجیتال یکی پس از دیگری مردم را غافلگیر می کند. این سرعت چشمگیر خیلی سریع ما را از عصر دیجیتال به عصر فناوری می برد. اینترنت توسعه می یابد. سرعت ارتباطات به طرز عجیبی افزایش می یابد و خیلی سریع سبک زندگی عجیبی برای مردم ایجاد می شود. آری فضای مجازی تبدیل به یک سبک جدید می شود. انسان ها در فضای مجازی با آواتارهای خودشان و با هویتی دیگر و یا حتی انچه دوست داشتند باشند ولی به هر دلیل نشدند حضور پیدا کردند.

تغییر در سبک زندگی

این تغییرات شدید در حوزه صنعت منجر به تغییرات زیادی در بین نسل های در حال زیست در این عصر شده است. تغییراتی که شاید در قرن های گذشته به دلیل سرعت کند تکنولوژی آنقدر هم برجسته نبود اما امروزه با توجه به سرعت رشد تکنولوژی در کمتر از 2 دهه شاهد نسل جدیدی به لحاظ رفتاری و سبک زندگی هستیم.
اما از همه مهمتر همزمانی یک نسل با عصر فناوری است. نسلی که برخی به آن نسل Y و برخی نیز بومیان عصر دیجیتال می گویند. در ادامه این نسل نیز نسل Z و همراستا با این دهه نسل آلفا نیز به آن اضافه شد.
تغییرات نسلی که هرکدام عمری کمتر از دو دهه دارند نشان از یک واقعیت جدید است. واقعیتی که عدم شناخت دقیق آن ما را با بحرانی تحت عنوان چالش بین نسلی بازاریابی مواجه می کند.

تاثیرات عمیق فرهنگی و اجتماعی

چالشی که البته با تاثیرات عمیق فرهنگی و اجتماعی همراه است. اما این مطلب سعی دارد این چالش را در حوزه بازاریابی مورد بررسی قرار داده و تاثیرات آن را در کسب و کار تحلیل نماید. همان طور که بیان شد به واسطه رشد سریع تکنولوژی فاصله های نسلی نیز در حال کاهش می باشد. در عصری که هم اکنون زندگی می کنیم می توان خانواده هایی را دید که در میان آنها از نسل خاموش ، بیبی بومر، X ،Y ، Z و آلفا وجود دارد. ایجاد تعادل در بین خواسته های این نسل های به شدت متفاوت و شاید از هم گسیخته به دلایل مختلف فرهنگی و اجتماعی هنر و مهارتی است که باید در دست بازاریابان این عصر باشد.
شرکتی را در نظر بگیرید که در آن مدیرانی از نسل X ،کارمندانی از نسل Y و مشتریانی از نسل Z حضور دارند. اینکه مشتری نسل Z را که خصوصیت رفتاری آن انتخاب آگاهانه ناشی از جستجو در فضای مجازی و مطالبه گر و با نگاه کیفیت گرایانه به محصول و سرویس چگونه بتوان توسط کارمند نسل Y با نگاهی متفاوت قانع کرد موضوع مهمی برای کسب و کارها می باشد. و یا تایید اجرایی شدن سرویس های جدید برای مشتریان نسل X توسط مدیران نسل X نیز موضوع چالش برانگیزی می باشد.
بازاریابان امروزی باید نیازها و خواسته های پنج نسل را پیش بینی کنند.

 

اتصال با نسل‌های جوانتر نیازمند استراتژی بازاریابی جدید است

جوان‌ترین نسل (آلفا) از کودکی با محتوای دیجیتال مصرف و تعامل داشته‌اند، و نفوذ قابل توجهی بر افراد دارای قدرت خرید دارند. اتصال با نسل‌های جوانتر نیازمند استراتژی بازاریابی جدیدی است
برای خدمت به نسل Z و نسل آلفا – دو نسل مهم دهه آینده باید بدانیم که چگونه از فناوری برای فراهم کردن راه حل‌های متمرکز بر انسان استفاده کنیم.
نسل های دیگر را چگونه در بخش بندی های خود جای دهیم ؟
تفاوت هاب بین نسلی به واسطه پیشرفت های خیره کننده در تکنولوژی بسیار برجسته شده است.
شما نمی توانید با ابزارهای بازاریابی قدیمی برای نسل جدیدتر بازاریابی کنید.
همان طور که گفته شد نسل امروز بومیان عصر دیجیتال هستند و احتمالا مدیران ارشد بازاریابی در سازمان ها از نسل های گذشته تر و اصطلاحا مهاجرین به عصر دیجیتال هستند.
بازاریابان نسل پنجمی با استفاده از ابزارهای تکنولوژیک سعی به پیوند روش های گذشته بازاریابی با تکنولوژی های نوظهور با هدف کاهش چالش بازاریابی بین نسلی دارند.
در نهایت باید گفت وظیفه بازاریاب امروزی آشنایی با تفاوت‌های نسلی می باشد. چراکه تنها راه درک مشتریان درک این موضوع خواهد بود.

نویسنده : مهدی گمرکی

مشاور تجارت الکترونیکی

منبع خبر ICT

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *